خواص ماهی شوریده چشم درشت

ماهی شوریده ,ماهی شوریده به زبان انگلیسی,ماهی شوریده جنوب,ماهی شوریده طرز تهیه,ماهی شوریده در بارداری,ماهی شوریده شکم پر,ماهی شوریده هندیجان,ماهی شوریده در فر,ماهی شوریده سوخاری,ماهی شوریده جیوه دارد,ماهی شوریده به زبان انگلیسی,ماهی شوریده جنوب قیمت,خواص ماهی شوریده جنوب,طرز پخت ماهی شوریده جنوب

ماهی شوریده

توضیحاتی در مورد ماهی شوریده

ماهی شوریده در سایز های مختلفی صید میشود و از حدود 50 گرمی تا 2 کیلوگرمی عرضه میگردد اندازه و ابعاد ماهی هیچ تفاوتی در مزه و ارزش غذایی آن تاثیری ندارد. صید ماهی شوریده بیشتر با تور انجام میشود. بیشتر در بازار بصورت کامل عرضه میگردد و فقط کافیست سر ماهی را جدا و شکمش را خالی کرد. ماهی شوریده یکی از بهترین ماهی های جنوب است که دارای خار کمی است و می شود خار آن را گوشتش به آسانی جدا کرد. گوشت شوریده سفید رنگ و سرشار از امگا3 می باشد. پخت و پز ماهی شوریده بصورت سرخ کردنی و خورشتی ( قلیه ) انجام می شود.

قیمت ماهی شوریده

شوریده داخلی ( سایز XL ) 21,500 نمودار تغییر قیمت شوریده داخلی ( سایز XL ) شوریده داخلی ( سایز L ) 19,000 نمودار تغییر قیمت شوریده داخلی ( سایز L ) شوریده داخلی ( سایز M ) 18,000 نمودار تغییر قیمت شوریده داخلی ( سایز M ) شوریده وارداتی شکم خالی ( سایز L ) —

خواص ماهی شوریده

نتایج تحقیقات علمی انجام شده حاکی از آن است که ماهی شوریده منبع خوبی از پروتئین است. همچنین نسبت اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 بیان کننده غنی بودن گوشت ماهی شوریده از اسیدهای چرب امگا3 می­باشد و بنابراین این ماهی­می­تواند به عنوان یک غذای دریایی سالم و مغذی در سبد غذایی خانواده­های ایرانی قرار گیرد.

طرز تهیه ماهی شوریده

مواد لازم فیله ماهی شوریده: یک عدد (250 گرم) تخم‌مرغ: 2 عدد آرد سفید: 100 گرم آرد سوخاری: 200 گرم نمک و فلفل سیاه یا قرمز به میزان لازم روغن سرخ‌کردنی به میزان لازم لیموترش بزرگ: یک عدد زعفران آب کرده:‌یک قاشق سوپ‌خوری سس گوجه‌فرنگی به میزان دلخواه طرز تهیه: 1 ماهی شوریده را در ظماهی شوریده سوخاریرفی با نمک و زعفران آب کرده مزه‌دار کنید. آب لیموترش را هم گرفته و به ماهی اضافه کنید. همه جای ماهی را به زعفران، نمک و آبلیمو آغشته کرده، در ظرف را ببندید و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. 2 بعد از استراحت کردن و مزه‌دار شدن، ماهی را از یخچال بیرون آورده و به آرد آغشته کنید. به این صورت که در بشقابی آرد ریخته، ماهی را در آرد بخوابانید و بعد آن را برگردانید تا طرف دیگر ماهی هم آردی شود. 3 تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته، با چنگال هم بزنید تا یکدست شود. ماهی آردی را در ظرف تخم‌مرغ‌ها بیندازید تا همه جای ماهی به تخم‌مرغ آغشته شود. 4 در ظرف مسطح دیگری، آردسوخاری ریخته، نمک و فلفل سیاه یا قرمز را هم به آرد سوخاری اضافه کرده و مخلوط کنید. حالا ماهی را از تخم‌مرغ خارج کرده و در آرد سوخاری بغلتانید. همه جای ماهی باید به آرد سوخاری آغشته شود. 5 وقتی دو طرف ماهی را در آرد سوخاری غلتاندید کف دستتان را روی گوشت ماهی فشار دهید تا آرد سوخاری به خورد ماهی برود. 6 در تابه‌‌ای روغن ریخته و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پس از امتحان کردن روغن و اطمینان از داغی آن، ماهی را به آرامی در روغن داغ انداخته و سرخ کنید. 7 بعد از یکی ، دو دقیقه ماهی را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. ماهی معمولا قطری حدود 2 سانتی‌متر دارد که برای پخت آن و سرخ شدن دو طرف آن 5 دقیقه کافی است. 8 پس از طلایی شدن هر دو طرف ماهی آن را در ظرف مورد نظر گذاشته و با سبزیجات مورد نظر و سس گوجه فرنگی تزئین کنید.

ماهی شوریده طرز تهیه

▪ ماهی شوریده ۱ / عدد ▪ تمبر هندی ۱ / بسته کوچک ▪ تره، گشنیز، نعناع، جعفری و ریحان خرد شده ۱ / پیمانه بزرگ ▪ آرد ذرت یا گندم ۱ / قاشق غذاخوری ▪ کره ۵۰ / گرم ▪ سیر رنده شده ۳ / حبه ▪ گوجه‌فرنگی خرد شده ۲ / عدد ▪ پیاز ۱ / عدد ▪ نمک و ففل قرمز / به مقدار لازم ● طرز تهیه: بعد از شستن ماهی، آن را از کمر باز می‌کنیم تا به شکم برسیم. داخل شکم ماهی را خالی می‌کنیم و می‌شوییم. به طوری که شکم ماهی باز نشود و شکل آن به هم نخورد. تمبر هندی را با نصف لیوان آب کاملا مخلوط و صاف می‌کنیم تا مایه ترش رنگ و غلیظی به دست آید. پیاز و سیر را نیز با کره تفت می‌دهیم. بعد سبزی‌ها را اضافه می‌کنیم. وقتی سبزی‌ها نرم شدند، آرد را می‌ریزیم و خوب مخلوط می‌کنیم. بعد هم مایع تمبر هندی را همراه نمک و فلفل به مواد می‌افزاییم. سپس می‌گذاریم تا مایه کاملا‌ غلیظ شود. آنگاه مواد را از کمر درون ماهی ریخته و با نخ و سوزن ماهی را می‌دوزیم و در کاغذ آلومینیوم می‌پیچیم. زمان پخت این ماهی یک ساعت و ده دقیقه در پنجره وسط فر و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

طرز تهیه ماهی شوریده در فر

ماهی شکم پر جنوبی زمان آماده سازی زمان پختن ۶۰ دقیقه مناسب برای ۴نفر وعده غذایی ناهار مواد لازم: ماهی جنوب (حلوا،صبیتی،شوریده…) یک کیلو گرم شنبلیله ۱۰۰ گرم پیاز یک عدد سیر ۳الی۴ حبه شیره تمر هندی ۲ قاشق غذاخوری فلفل سیاه به میزان لازم زردچوبه ۲ قاشق چای خوری نمک و فلفل قرمز به میزان لازم دستور پخت : شکم ماهی را به آرامی از پهلو برش می دهیم و تیغ هایش را در می اوریم.سپس ماهی را با کمى نمک، زرد چوبه، فلفل قرمز (درصورت تمایل ادویه مخصوص ماهی )و شیره تمر هندی یا اب لیمو طعم دار میکنیم و کنار میگذاریم. سپس پیاز و سیر خرد شده را در ماهیتابه سرخ میکنیم. گشنیز و شنبلیله خرد شده را هم به ان اضافه نموده و یک قاشق غذاخوری شیره تمر هندی را به سبزی اضافه نموده و میگذاریم سبزی به خوبی سرخ شود. ماهی طعم دار شده را نیم ساعت در فر میگذاریم سپس ان را بیرون می آوریم. اکنون سبزی سرخ شده را درون شکم ماهى قرار می دهیم و دوباره ان را در فر میگذاریم. دقت کنید سبزی روی شکم ماهی نسوزد. ماهی تان را بالیمو و سبزی تزئین کنید. نوش جان!

طبخ ماهی شوریده

ماهی شوریده معمولا برای هر نوع غذائی که با ماهی پخت می شود از جمله قلیه ماهی، حواری ماهی، ماهی شکم پر و….. مناسب است. ولی بهترین روش پخت آن سرخ کردنی می باشد. اگر قصد داشتید ماهی شوریده را در فِر بصورت شکم پُر درست کنید، سر و دم ماهی را نزنید چون شکل و جلوه زیباتری دارد.ماهی شوریده گوشتی نرم و لذیذ دارد و می توان آن را به صورت سرخ کرده یا شکم پر تهیه نمود. ماهی شوریده نیز می تواند انتخاب مناسبی برای سبزی پلو ماهی شب عید باشد.

طرز تهیه ماهی شوریده خوشمزه

مواد لازم: ماهی: 2 تکه آرد: 4 قاشق غذاخوری زردچوبه: یک قاشق سوپ‌خوری فلفل قرمز: یک‌دوم قاشق چای‌خوری ادویه ماهی: یک قاشق چای‌خوری نمک: یک قاشق چای‌خوری روش تهیه: روش کار بسیار ساده است. آرد را با زردچوبه و نمک و فلفل و ادویه ماهی (که می‌توانید از ادویه‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ تهیه کنید) خوب مخلوط کنید. دوطرف ماهی‌ها را در ترکیب آرد و ادویه بزنید و در روغن داغ سرخ کنید. به همین سادگی، حالا ماهی آماده است تا با پلو سرو شود.

انواع ماهی شوریده

“طهطهو “از خانواده ی شوریده ماهیان . در بندر هندیجان به این ماهی “غُرغُر” می گویند که این ماهی هم از خانواده ی شوریده ماهیان است.“میش ماهی خال دار” از خانواده ی شوریده ماهیان ، مزه ی گوشت این ماهی از شوریده ی اصلی چیزی کم ندارد.میش ماهی بهترین نوع بعد از شوریده ی اصلی است که مشتریان خاص خودش رو داره.و حتی بعضی از مشتریان این ماهی بر این عقیده اند که ، مزه ی این ماهی از تمام ماهیان جنوب لذیذتر و بهتر می باشد و برای هر نوع غذائی که با ماهی درست می کنن،از میش ماهی می توان استفاده کرد.

طرز تهیه ماهی شوریده سرخ شده

مواد لازم: ماهی: 2 تکه نمک و فلفل: به میزان لازم رب: یک قاشق غذاخوری آرد: یک قاشق سوپ‌خوری تمبر هندی گوجه فرنگی: سه عدد طرز تهیه: 1 برای تهیه این غذا ابتدا روی تکه ماهی‌ها نمک و فلفل بپاشید و آنها را داخل روغن سرخ کنید بعد کنار بگذارید. 2. در یک تابه مقداری روغن بریزید و یک عدد پیاز نگینی خرد شده را سرخ کنید. در ادامه 3 حبه سیر ریز خرد شده و ادویه‌ها (ادویه کاری، زردچوبه و فلفل قرمز از هر کدام نصف قاشق چای‌خوری ) رابه مواد اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی و یک قاشق سوپ‌خوری آرد را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بوی خامی رب و آرد گرفته شود. 3. در آخر رنده شده و یک استکان آب تمبرهندی و مقداری نمک را هم اضافه کنید و اجازه دهید سالونه به مدت 10 تا 15 دقیقه با حرارت ملایم جا بیفتد و غلیظ شود. نکته: یکی از عادات غذایی جنوبی‌ها این است که سر سفره همراه غذاهای دریایی حتما رطب یا خرما یا حلوا گذاشته می‌شود و بر این باور هستند که گرمی موارد یاد شده از طبع سرد ماهی می‌کاهد و آن را خنثی می‌کند که ازجمله می‌توان به دسرهای خوشمزه‌ای چون، حلوا خرمایی، رنگینک، حلوای انگشت پیچ و… اشاره کرد.

مشخصات ماهی شوریده

خانواده: شوریده ماهیان Sciaenidae نام علمی:Otolithes ruber نام انگلیسی: Tigertooth croaker نام فارسی: ماهی شوریده نام بومی: شوریده، موش ماهی، ببردندان ماهی شوریده:ماهی دوکی شکل ظریف و کشیده ای است با فلس ریز نقره ای که ظاهر ان به ماهی سوف شمال بی شباهت نیست گوشت آن سفید و کم خار است و پس از پخت، نرم و لطیف است. رنگ بدن آن در ناحیه پشتی قهوه ای و در میانه بدن و شکم نقره ای و باله های سینه ای و شکمی آن قهوه ای تیره میباشد و دارای باله پشتی بلندی می باشد که تا نزدیک دم آن میرسد. طول ماهی شوریده به 70 سانتی متر میرسد ولی معمولا 30 تا 40 سانتی متر است. این ماهی ها دارای اتولیت یا سنگریزه شنوایی بسیار بزرگی می باشند که نام جنس ماهی شوریده یعنی اتولیتس نیز بر همین اساس انتخاب شده است. اُشبُل (تخمک) ماهی شوریده ارزش غذائی بالایی دارد و بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد.

ماهی شوریده جنوب

ماهی شوریده یکی از ممتاز ترین و خوشمزه ترین ماهی های جنوب است تیغ و خار کمی دارد که به راحتی از گوشت آن قابل تفکیک می باشد این ماهی دارای ارزش تجاری بالایی بوده که به صورت تازه، خشک یا نمک سود در بازار فروخته می شود و در بازار جهانی جز دسته ماهی های گران و درجه یک قرار دارد و از دیرباز مورد توجه بوده است.این ماهی به خاطر طعم و مزه آن در از دیرباز مورد توجه است. ماهی شوریده یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین ماهی های جنوب ایران است که علاوه بر طعم عالی بافت گوشتی و لطیفی دارد و قابل فیله شدن است و تیغ های ریز و آزاردهنده هم ندارد که گوشت به راحتی از آن جدا می شود .

ماهی شوریده در بارداری

کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری ماهی مصرف کرده‌اند از ضریب هوشی بالاتری به نسبت سایر کودکان برخوردار شده و خطر ابتلا به آلرژی نیز در آنها کمتر است. اما کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده مشهور به FDA و سازمان حفاظت از محیط زیست مشهور به EPA اعتقاد دارند خوردن برخی از ماهی‌ها در دوران بارداری جایز نیست و به دلیل وجود حجم بالای جیوه در ترکیبات آن می‌تواند سبب بروز نقایص مادرزادی در نوزاد شود، علاوه بر زنان باردار، زنانی که در دوران شیردهی هستند یا زنانی که کودک زیر دوسال دارند نیز باید از مصرف برخی از ماهی‌ها خودداری کنند زیرا در شیر آنها اثر می‌گذارد و می‌تواند اثرات مضر بر نوزاد داشته باشد. از جمله این ماهی‌ها می‌توان tilefish from the Gulf of Mexico, shark, swordfish, orange roughy, bigeye tuna, marlin, king mackerel را نام برد که حاوی مقادیر بالایی از جیوه هستند. در عوض برخی از ماهی‌های در دسترس حاوی مقادیر کمی از جیوه هستند و مصرف آنها به میزان استاندارد در دوران بارداری بلامانع است که از آن جمله می‌توان ماهی سالمون، میگو و ماهی آزاد را نام برد. براساس آمارها بیش از 50 درصد زنان بنا به باور اشتباه در خصوص خطرناک بودن مصرف ماهی در دوران بارداری از این خوراک سالم استفاده نمی کنند و در عوض از گوشت قرمز استفاده می کنند که می‌تواند برای سلامت آنها در دراز مدت خطرناک باشد.

ماهی شوریده

این گونه در خلیج فارس و دریای عمان، دریای شرق و جنوب چین، رودخانه ارن، جریان ساحلی سومالی، خلیج سن میگل، اقیانوس آرام پراکنش دارند.. تغذیه آن ماهی ها ، میگوها و سایر بی مهرگان می‌باشد، صید آن به وسیله تور گوشگیر و ترال کف بوده اما به روش ورزشی (قلاب دستی با طعمه ساردین ) هم صید می‌گردد و پراکنش آن در دنیا بیشتر در آب‌های با عمق 10 تا 40 متر می‌باشد.

بیشتر بخوانید : ماهی قزل آلا ♥ ماهی کپور ♥ ماهی اسکار ♥ ماهی سفید

عفونت دندان عقل در بارداری